CHCI SE PORADIT
Zajímá vás, jak si vybudovat zdravé rodinné finance? Využijte odborných
služeb našich poradců či finančního analytika, jsme tu pro Vás.
Chyba: Vyplňte své jméno.
Chyba: Vyplňte telefon v platném formátu.
Chyba: Vyplňte email v platném formátu.
Chyba: Pro odeslání formuláře je vyžadován souhlas.
Chyba: Toto pole nesmí být vyplněné (ochrana proti robotům).
Ozveme se vám nejbližší pracovní den po odeslání formuláře.
CHCI DOSTÁVAT NOVINKY NA EMAIL
Vítáme Vás mezi odběrateli aktuálních a užitečných rad ze světa financí a věříme,
že námi poskytované informace pomohou zajistit si dlouhodobé finanční zdraví vám i vaší rodině.
Chyba: Vyplňte email v platném formátu.
Chyba: Vyplňte své jméno.
Chyba: Pro odeslání formuláře je vyžadován souhlas.
Chyba: Toto pole nesmí být vyplněné (ochrana proti robotům).
Informace o zpracování osobních údajů

Stavební spoření může i bolet

5 minut čtení
Spousta lidí stále žije v domnění, že stavební spoření končí po šesti letech, tedy po skončení vázací doby. Toto klienty naučili především dealeři stavebního spoření, kteří každých šest let za klientem přišli s tím, že smlouva končí a je potřeba uzavřít novou.

Realita je ale jiná. Klient by si měl především již před sjednáním smlouvy o stavebním spoření ujasnit, kolik chce měsíčně spořit a jak dlouho. A nastavení cílové částky by mělo z těchto požadavků vycházet.

Například pokud je cílová částka nastavená na 300 tisíc Kč, a klient chce spořit po dobu 6 let částkou 20 tisíc Kč ročně, vstupní poplatek (standardně ve výši 1 %) bude 3 tisíce Kč. Za 6 let klient naspoří maximálně 140 tisíc Kč (státní příspěvek + zhodnocení zůstatku).

Pokud by ale byla klientovi nastavena cílová částka na 150 tisíc Kč, na vstupním poplatku by ušetřil polovinu a byl by mnohem blíže svému reálnému cíli.

Že se nejedná o vzácnou situaci, potvrzuje i Jan Čížek, hlavní analytik Finančního Institutu: „Často se setkáváme s klienty, kteří mají uzavřené smlouvy s cílovou částkou až na 700 tisíc Kč. Takto vysoká cílová částka ale neodpovídá tomu, jak a kolik jsou ochotni spořit,“ upozorňuje Jan Čížek. „Extrémním případem byl klient, který měl cílovou částku na jeden milion korun a spořil si 500 Kč měsíčně. Trvalo mu téměř 2 roky, než splatil poplatek za uzavření smlouvy, který činil 10 tisíc Kč, a tím pádem po tu dobu nenaspořil nic. Říkal, že mu to poradila poradkyně ze stavební spořitelny. Poradila mu totiž, že takto bude moct spořit, jak dlouho bude chtít, a bude mít uzavřenou smlouvu s vysokým zhodnocením (na smlouvě má 2 %, dnes se dá sjednat spíše s 1 %, výjimečně 1,5 %)“.

Praxí stavebních spořitelen je samozřejmě snaha vypovídat staré smlouvy s vysokým zhodnocením. U nejstarších smluv (cca 10 let starých) výpovědi stavební spořitelna udělat nemohla. V současné době se však obchodní podmínky změnily tak, aby ke zrušení smlouvy mohlo dojít vždy, pokud je pro spořitelnu nevýhodná. Tak klienti přicházejí o spoustu peněz za vstupní poplatky smluv s přehnaně vysokou cílovou částkou, aniž by předem o tomto nebezpečí věděli.
Michal Rückel, MBA
5. července 2015 napsal Michal Rückel, MBA
do kategorie Zvýšení finanční gramotnosti

Stát musí regulovat obchodní podmínky bank

2 minuty čtení